vrijdag 28 februari 2014

Vlekken en bobbels

Ja, ik had het van de week al aangekondigd: Tante An heeft weer wat te zeuren over de nieuwe aflevering van de CAL-deken. Want deze keer werden er bobbels beloofd, maar eerlijk gezegd… als je t mij vraagt… lijken het meer vlekken dan bobbels.

Mijn eerste deken (de Rowan Tweed Aran omslagdoek) maakte ik volgens het patroon.


Vlekken, dus. Naar binnen terug floepende bobbels. Ik ga ze niet uithalen, maar na wat denkwerk besloot ik om het bij de andere dekens anders te doen. Dat denkwerk bestond uit het analyseren van de falende bobbels in kwestie, en ik kwam tot de conclusie dat het niet de breedte van de bobbel is die het al of niet een bobbel maakt, maar de lengte van de steek. Ik bedacht dat het waarschijnlijk met die bobbels wel goed zou komen als ik de bobbel twee stapjes “langer” maakte dan de achtergrond steek.

In de IJssalon haakte ik de achtergrond van de bobbelrij met vasten (in plaats van halve stokjes), en de bobbels met 4 samengehaakte stokjes.


Dit resultaat was al een stuk beter. De bobbels waren echte bobbels. Maar de rij met vasten wijkt nu (dat krijg je ervan als je strak haakt). Ik vond dus dat het nóg beter kon.


In deze deken haakte ik de achtergrond van de bobbelrij met halve stokjes (zoals in het patroon), en de bobbels zelf met 4 samengehaakte dubbele stokjes. Een stuk meer gepriegel, maar wel echt hele dikke bobbels. Oké, dat klinkt een beetje schunnig, maar je weet wat ik bedoel.

Verder heb ik het contrast tussen de kleuren van de achtergrond en de bobbel niet al te opvallend gemaakt, omdat je het draadje van de bobbels meehaakt met de achtergrond. Dat draadje zie je ook aan de voorkant meelopen, en dat vind ik niet mooi. Jaja, ik ben een zeur en een zanik en zeikerd, maar als ik dan al zo veel tijd in zo’n deken steekt, dan wil ik wel dat ie zo mooi mogelijk wordt.

Een aantal klanten vroeg of we in De Wolboetiek meedoen met de “Kun-je-haken-haak-dan-mee-dag” op 8 maart. Het antwoord is “nee”, en wel omdat iedereen altijd van harte welkom is om haar haakwerk (en breiwerk en punnikwerk en weefwerk en borduurwerk) te komen laten zien en om erover te praten, te joelen, te zeuren, te filosoferen en/of te mijmeren. Bovendien ben ik er op zaterdagmiddag toch (dus ook op 8 maart) en sleep ik altijd mijn dekentjes in wording mee.  

Voor degenen die het vieren gaan: veel plezier met carnaval! Kindlief gaat naar het Logeerhuis en ik ga me verkleden als handwerkjuf en helemaal in m'n eentje in mijn hutje op de hei met draadjes zitten spelen, met veel thee en koekjes, poesjes op schoot en Diana Jones op de achtergrond. Het kan niet stuk.

Veel liefs,

Tante An.

5 opmerkingen:

nelleke markesteijn zei

Tja, het moet wel goed natuurlijk!! Het heeft weinig zin om een bobbel te haken en dan zonder bobbel te eindigen :-)).
Maar laten we dit gewoon perfectionistisch noemen, vind ik voor mezelf een wat aardiger naam dan zeurpiet. Want JAAA Annemarie, ik zou ook net zo lang doorprutsen tot het wèl klopt!! En die laatste: die KLOPT!! Goed gedaan :-D!
Geniet van je draadjesweekend!
Liefs, Nelleke

Unknown zei

Je tweede bobbels zijn inderdaad bobbels!
Ik loop nog achter met de CAL, maar zal je raad in m'n achterhoofd houden!!
't Worden anders wel mooie dekens hoor!
Groetjes,
Marian

Giovanna zei

Mooie bobbels, en mooi haakwerk. Veel plezier met jouw carnaval plannen, het klinkt heerlijk.

Knutselpret zei

oke fijn dat ik dit nu even lees want ik mpoet nog aan de bobbels beginnen :)
Groetjes
Albèrtje

crochetcookingandmore zei

Ik heb stokjes gehaakt en de 'bobbel' een cluster van 5 dubbele stokjes...helemaal goed. Deze tip stond vrijdag bij http://scrapselsvanjolanda.blogspot.nl/ toen zij vrijdag de nieuwe week plaatste.