vrijdag 14 februari 2014

Kleuren kiezen

Een CAL update – en wat voor één! De dames zetten ineens de sokken erin, want het zijn maar liefst VIJF toeren. Gelukkig maar dat ik altijd een beetje vooruit loop (want twee of drie toeren per week, da’s mij eigenlijk te langzaam, maar goed, ieder z’n meug). Het zijn niet echt spannende toeren: twee rijen stokjes en drie rijen Granny Stripes, maar het gaat mij nooit om het spannend. Altijd om de kleur. Vandaar ook dat ik jullie straks laat zien hoe ik mijn kleuren kies. Je hebt van die mensen die keurig hun kleurtjes op volgorde hebben en je hebt er die met de ogen dicht wat uit de mand plukken. Allebei bewonderenswaardige methoden die ik zelf niet machtig ben. Ik zweef er zo’n beetje tussenin: ik gebruik kleuren niet in een bepaalde volgorde, maar per toer zoek ik uit wat erbij past, wat er nodig is om het geheel op te fleuren of juist wat rustiger te maken. Maar goed. Daarover later meer.

Whoeps... beestje scheve foto!

Mijn omslagdoek, waar ik al zo heerlijk ver mee ben, maar waar ik jullie echt alleen de toeren van week 7 (en eerder) laat zien.

Die Annell Miami deken – ik denk dat ik deze de naam “De IJssalon” mee ga geven. Ik próéf de smaakjes gewoon: vanille, butterscotch, aardbei, mango, framboos, cassis, pistache (ook al ben ik allergische voor noten) en citroen (ook al hou ik niet van citrusvruchten. Jeugdtrauma.). En natuurlijk de kleuren van het horentje én van de chocoladesaus, en die vreselijk onnatuurlijk blauwe smurfendrank die je wel eens op zo’n toonbank ziet staan.

In “de IJssalon” miste ik iets. Ik miste kleur. Ik miste “oempf”. Maar welke oemf-kleur kon erbij? Knalrood? Neh.
Knaloranje. Sinaasappel. Hmmmmm. Misschien. Maar wil ik écht nog een citrusvrucht in "De IJssalon"?
Of toch gewoon mosgroen? In plaats van een oemf-kleur?
Hoe te kiezen?
Heel simpel: ik haak een stukje in de ene kleur.
Dan sla ik een stukje over.
En haak ik een stukje in de andere kleur.


En als ik het dan nog steeds niet weet, haak ik soms een stukje in de ene kleur, met een stukje in de andere kleur erbovenop. Gewoon om een beeld te krijgen van wat de kleuren met elkaar doen.

Kunnen jullie raden welke kleur ik uiteindelijk heb gekozen? En hoe bepalen jullie welke kleuren je gaat gebruiken?

Fijn weekend gewenst, en veel liefs van
Tante An.

8 opmerkingen:

nelleke markesteijn zei

Ik ga voor de mosgroen. Dat maakt het geheel sprekender en blijft toch in sfeer. De oranje maakt het onrustig. (Welke heb jij gedaan?)
Verder is mijn methode vergelijkbaar met die van jou. Met 1 uitzondering: ik ben bezig (ook ;-))))) met de Rowan sjaal en daarbij gebruik ik ong 20 kleurnuances die zowel verticaal als horizontaal naast elkaar komen. Hiervoor heb ik na de starttoeren toch een verdeling en vastere volgorde gemaakt.
Groetjes, Nelleke

Doortje zei

Ik zeg groen :-)

Ik kies mijn kleuren per toer uit, en de keuze hangt af van de steek die wordt gebruikt.

Martine zei

Mooie kleurtjes gebruik je en het is vast donkergroen geworden.

Wil den Berg zei

groen is ook mijn favoriet. Zelf maak ik met veel plezier gebruik van onderstaande stripe-generator

http://www.biscuitsandjam.com/stripe_maker.php

veel haakplezier,
Gisela

Anna van Schurman zei

I love orange, but I think in this instance the green. I don't think you can go wrong either way, dear.

Monique Koomans zei

Groen, vind ik het mooist passen!
Welke kleuren ik gebruik, hangt af van het project. Pas een dekentje gemaakt met vaste kleur-volgorde. Maar de CAL-deken wordt geheel willekeurig. Per rij kijk ik wat ik op dat moment vind passen.
Groetjes Monique

Unknown zei

Ik heb eens even op je blog rondgesnuffeld.... Ik begin me zo onderdehand af te vragen hoeveel CAL dekens je aan het maken bent!!!
Pffft.... wat een energie!!
Kun je mij niet wat doormailen??? Heb op dit moment gewoon een tekort aan energie!! Ben al blij dat ik de CAL voor deze week weer klaar heb!!
Je hebt een leuk blog en ga je volgen!!
Groetjes,
Marian

Unknown zei

Op de een of andere manier lukt het volgen -nog- niet, maar ik probeer het later nog wel eens....
Grts, Marian