woensdag 29 januari 2014

Dekentje x 5

Zucht… Ook ik ben ten prooi gevallen aan het Crochet-Alongvirus. Ik wilde niet. Echt niet. De hele wereld doet het. Echt de he-le wereld. Dus wilde ik niet.

Weten jullie nog, jaren geleden, toen nog niet alle Harry Potter boeken uit waren en er in de boekhandel echt alléén nog maar werd gevraagd om Harry P. uit H.? (En ik kan het weten, want ik was die juf achter de infobalie). Ook toen dacht ik: ik doe niet mee. Iedereen leest Harry Potter. Ik niet. Ik ben anders. Ik ga niet met de meute mee. Ik lees geen J.K. Rowling, geen Carry Slee, geen Gelukkige Huisvrouw . Nee.

Maar net zoals het ging met Harry Potter (want er bleek een reden te zijn dat Harry Potter zo’n rage was, namelijk het feit dat die boeken ge-wel-dig zijn. Tegenwoordig zit ik altijd wel met mijn snufferd in één van de zeven delen. Is het laatste uit, dan begin ik weer in het eerste. Ziek. Ik weet het), zo ging het ook met het dekentje. HET dekentje. DIT dekentje.


Het helpt natuurlijk niet dat ik Riet af en toe help in de winkel en dat ik daar geconfronteerd word met al die prachtige wolletjes. En dat Riet dan zegt: “Kom, dat doen we ook!” Want als iemand mij vraagt om iets te maken, dan heb ik weer een prima excuus om aan iets nieuws te beginnen. En dan begin ik er niet aan één, maar aan drie. Of vier. Offe… vijf.


Ziehier mijn proeflapjes van dichtbij:
Annell Cotton 8. Mooie kleurtjes, fijn om mee te werken, maar katoen is nogal onvergeeflijk: één scheef steekje en het blijft me de rest van m’n leven achtervolgen, zeurpiet die ik ben. Dit blijft een proefje voor in de winkel. Naald 3,5, voor degenen die het weten willen.

Annell Miami. Lekker garen om mee te haken. Naar mijn smaak een beetje te blij, deze kleuren. Ook dit blijft een proeflapje. Naald 4.

Wéér Annell Miami, maar dan in zachte pastellerige poederkleuren. Ook niet helemaal mijn ding, maar met deze deken ga ik verder, want ik moet en ik zal een deken maken in kleuren waar ik niet helemaal in thuis ben. Naald 4.

Annell Malmedy, in blauw- en bruintinten. Jaaaaaa! Altijd heerlijk garen om mee te werken. 100% superwash wol. Moooooie kleuren. Dit wordt ook een deken. Naald 4.

Rowan Felted Tweed Aran. Oók mooi. Wél mijn ding. Ook best wel prijzig… daarom wordt het een omslagdoek. Hiervoor begin ik met en ketting van 72 steken (=3x het patroon). Met naald 5,5. Volgens mijn berekeningen (haha. Ik en berekeningen) wordt ie dan ongeveer 60 centimeter breed.

Met excuses aan de Nederlandse dames voor het feit dat ik het Engelse patroon gebruik. Maar ja, met Nederlandse patronen kan ik niets. Die moet ik altijd eerst naar het Engels vertalen om te begrijpen wat er staat, en dan zou ik nu een vertaling moeten terugvertalen en dat slaat nergens op. Vandaar dat ik misschien ook een beetje vooruit ga lopen. Misschien. Een beetje.

Veel liefs,
Tante An.

5 opmerkingen:

Margaret zei

Your color combinations are just wonderful! Sigh....

Anna van Schurman zei

I love your colors! Even the ones you do not. Also I adore that you have to crochet in English. :)

Monique Koomans zei

O ja, zo herkenbaar. Ik wilde ook niet. Maar ik bedacht dat ik toch katoen genoeg had liggen. Dussss.....waarom ook niet. Ik ga er deze keer dus niets voor kopen, maar de katoentjes gebruiken die ik heb. En daarom zal het een erg gekleurde deken worden zeg maar. Ik heb al aan mijn zoontje beloofd dat het vast een erg mooie picknick deken wordt.

En wat betreft jou dekens: ja de kleur die ik meteen het mooist vond blijkt weer Rowan te zijn. Wat blijft dat toch een prachtig merk, evenals Noro trouwens.
Ook de Annell Malmedy vind ik erg mooi, al ken ik dat garen niet zelf. Maar de kleuren zijn prachtig.

Groetjes Monique

nelleke markesteijn zei

Hahaha, en met hoeveel dekens ga je dan vooruit lopen Annemarie? Ben toch echt blij dat ik hem niet maak :-). Alleen wordt ik wel nieuwsgierig naar alle varianten. Slap hè!!!
Heb even de link naar de wolwinkel aangeklikt. Oh my.... da's wel verleidelijk. Ook die mooie omslagdoek op de 5e foto. Is daar een patroon van en gareninfo?
Groetjes, Nelleke

Monique Koomans zei

Ha Nelleke,

Dit is de winkel waar ik het over had, waar ik mijn Rowan koop voor de Kaffe Fasset deken.
Je bedoelt toch niet de omslagdoek met de bloemen he! Daar ben ik nl ook aan bezig, wordt gemaakt met Noro (wel met een andere kleur). Blijkt weer maar eens hoe veel we van dezelfde dingen/kleuren houden!

Groetjes Monique